mormon.org Världsomfattande

Vad är prästadömet?

Officiellt svar

Prästadömet är myndigheten att handla i Guds namn. Samma prästadömsmyndighet som fanns i den ursprungliga kyrkan som grundades av Jesus Kristus finns i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i dag. Kyrkan leds genom den här myndigheten.

Alla manliga medlemmar i kyrkan som är förberedda kan ta emot prästadömet och därmed hjälpa till att leda kyrkan och tjäna vår himmelske Faders barn. En man som har prästadömet kan tjäna på något av följande sätt:

  • leda kyrkans församlingar
  • utföra förrättningar i kyrkan, såsom dop
  • välsigna de sjuka

Gud förväntar sig att de som bär denna heliga prästadömsmyndighet följer Jesu Kristi exempel och tjänar med kärlek, mildhet och vänlighet.

  • Prästadömet är en makt som kommer till människan från Gud. Det är makten att handla i Guds namn till hans barns bästa. Det är makten att utföra mirakel. Enkelt uttryckt är det makten att tjäna sin nästa, ibland på ett sätt som är bortom ens egen förmåga. För att kunna använda prästadömet måste ens önskningar och handlingar fullständigt spegla Guds. Prästadömet gavs inte till mörkhyade män förrän 1978 och det har gett upphov till kontroverser under årens gång. Min åsikt som mörkhyad mormon — med betoning på åsikt — är att jag faktiskt inte vet varför Gud inte tillät mörkhyade att bära prästadömet. I Mormons bok står det: ”Tro på Gud. Tro att han är och att han skapat allt, både i himlen och på jorden. Tro att han har all visdom och all makt, både i himlen och på jorden. Tro att människan inte förstår allt det som Herren kan förstå” (Mosiah 4:9). Det skriftstället säger att människan inte kan förstå allt. Vi förstår inte lika mycket som Gud. Allt vi kan göra är att lita på honom. Jag vet att Jesu Kristi evangelium är sant, inte för att någon har övertygat mig om det eller tvingat mig att tro på det, utan för att jag har frågat Gud personligen. Allt som Herren vill att jag ska tro på efter det är okej med mig, för jag vet att han verkligen vet mer än mig. Visa mer

Inga resultat