mormon.org Världsomfattande

Vilka välsignelser kan du få av att läsa Mormons bok, Bibeln och andra skrifter?

Officiellt svar

När du studerar skrifterna kommer du närmre Gud och blir bättre på att leva rättfärdigt. Skrifterna ger dig större glädje, hopp och insikt i Guds plan och din plats i den planen.

Jesus Kristus inbjuder dig att ”mätta dig” med hans ord (Mormons bok, 2 Nephi 32:3). Det är mer än att bara läsa i skrifterna. Det innebär att studera dem, begrunda dem, jämföra verser, lära sig skriftställen utantill, värdesätta dem och njuta av dem.

När du mättar dig med skrifterna och ber Gud om hjälp att förstå dem, låter den Helige Anden dig få veta att de är sanna (se Mormons bok, Moroni 10:4–5). Du kommer närmre Gud. Din tro på och kärlek till Jesus Kristus växer. Det gör även din önskan att göra gott och bli lik honom.

  • Att läsa Mormons bok är som att läsa ett personligt brev från min Fader i himlen. Det känns bra när jag läser den och det som den lär ut för mig närmare Gud och hans Son Jesus Kristus. Den lär mig om den underbara lycksalighetsplanen de har för mig eftersom profeter och föräldrar talar om den och den illustreras i berättelser om människor och hela nationer. När jag studerar Mormons bok belyser den på ett strålande sätt Gamla och Nya testamentet i Bibeln, så att jag förstår dem bättre. För jag älskar också Bibeln. Visa mer

  • Det är så lätt att fastna i livets slentrian och glömma bort det som verkligen kan välsigna vårt liv. Den här korta artikeln har verkligen hjälpt mig prioritera rätt: Mobilen vs skrifterna ”Jag undrar vad som skulle hända om vi behandlade våra skrifter på samma sätt som vår mobil? Tänk om vi skull bära med oss dem i handväskan eller fickan? Om vi åkte tillbaka för att vi glömde dem? Om vi bläddrade i dem flera gånger om dagen? Om vi använde dem i över en timma varje dag? Om vi använde dem för att ta emot meddelanden? Om vi visade genom våra handlingar att vi inte kunde leva utan dem? Om vi gav dem till andra barn som en gåva? Om vi använde dem när vi reser? Om vi använder dem i nödsituationer? Om de får oss att säga … har någon sett mina skrifter? Till skillnad från vår mobil: En plan fungerar verkligen för alla. Obegränsad användning. Inga avgifter för roaming. Du har alltid mottagning. Du kan använda dem uppe i bergen och inne i en tunnel. Dem är kostnadsfria utan dolda kostnader. Och du behöver aldrig oroa dig för att skrifterna ska stängas av eftersom Jesus Kristus redan har betalat räkningen!” [Cirkulerar som e-post; originalets titel ”Cell Phone vs. Bible”.] Visa mer

Inga resultat