mormon.org Världsomfattande

Hej, jag heter vivian muñoz

  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz

Om mig

Jag är mormon. Jag föddes i en av de första familjerna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i mitt underbara land Chile. Ända sedan jag var liten har jag varit en ”bokmal”, det vill säga jag läste mycket och älskade kunskap, och senare studerade jag olika vetenskaper och medicin. Jag studerade vid Universidad de Chile och tog examen därifrån som läkare. Jag har arbetat i 27 år med att behandla och förebygga sjukdomar som har med näringslära att göra, till exempel fetma och diabetes. I omkring 15 år arbetade jag för mer än en tevekanal som paneldeltagare i morgonprogram. Jag lärde andra att få i sig mer näring och fick många att verkligen intressera sig för mina ämnen. Vilken fantastisk möjlighet att undervisa om evangeliets principer – hur man tar hand om kroppen som ett tempel – som jag i min tur hade fått lära mig av mina lärare i kyrkan, och på universitetet! Jag är gift med en underbar man som var missionär för kyrkan i Argentina. Vi har sju förtjusande barn och två barnbarn – två pojkar, och en flicka som ska födas i augusti 2015. Jag är oerhört glad över att vara medlem i kyrkan. Jag förundras över att veta att Jesus är Kristus, vår Frälsare, och vårt exempel att följa … och att familjen inte behöver ta slut när ”döden skiljer oss åt”. Den kan vara evig! Och jag vet hur!

Varför jag är mormon

Jag var välsignad nog att födas i en familj som redan hade evangeliets sanning, så mina första steg vägleddes av ett gott ljus. Sedan gick jag i alla år i en katolsk skola, den bästa som fanns i staden som jag växte upp i. (Det var därför mina föräldrar skrev in mig där.) Jag lärde mig om den religionen å ena sidan och om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga å andra sidan. Jag fick veta, med all säkerhet, att Guds rike på jorden, hans myndighet och den fullständiga sanningen finns i kyrkan som mina föräldrar hade undervisat mig om. Jag kände att jag fick svar på mina böner, och Gud bekräftade för mig att det här är hans sanning, och att det är den bästa platsen för mig att vara på och att fostra mina barn på.

Personliga berättelser

Hur har den Helige Anden hjälpt dig?

Ända sedan jag var liten har jag haft den unika, speciella upplevelsen att kommunicera med min Skapare i bön. Många gånger har jag fått tankar och känt frid och tröst och blivit vägledd när jag har bett honom om hjälp och om svar på mina problem. Jag minns mörka, regniga, kalla nätter när jag som liten vaknade och var livrädd. Då bad jag med tro att Gud skulle ta bort min rädsla. Och jag kände så stor frid när rädslan försvann. En varm känsla av lugn och senare trygghet kom tillbaka, och jag visste att han var där nära mig, att han verkligen känner mig, att jag är viktig för honom, att han älskar mig och vill mitt bästa. Det är därför han kommunicerar med mig genom den Helige Anden om allt som jag ber honom om i tro. Och varje gång jag förtvivlat vädjade till honom att hjälpa mig hitta något som jag hade tappat bort och som var viktigt, kunde jag gå tillbaka och leta på samma plats där jag redan hade letat, och många gånger hittade jag det som var borta, men först efter att ha bett till Herren, inte innan. Senare när jag var äldre och träffade en ung man som jag tyckte var intressant eller speciell, bad jag till min himmelske Fader om vägledning, för att be honom hjälpa mig hitta den bästa personen som jag kunde vara lycklig med. Och varje gång fick jag ett svar. Många gånger var det ”nej”, men en gång blev det ”ja”! Vilken underbar dag det var!

Hur jag lever min tro

Varje vecka går vi upp tidigt på söndagen för att åka till kyrkan där vi förnyar förbunden som vi ingick dagen när vi döptes. Det är härligt att veta att fastän vi inte alltid ser varandra, gör mina barn Andrea och Francisco, som är gifta, samma sak där de bor, och de är engagerade i samma saker som vi, tillsammans med sina barn. Vi är aldrig långt ifrån varandra! Klockan fem på morgonen är Agustin (14 år) och Elizabeth (16 år) redan på fötterna, liksom deras äldre syskon när de var i samma ålder, för att vara med på sina skriftlektioner (seminariet) klockan sex i vårt kapell från måndag till fredag. Och sedan åker de till skolan (precis som jag gjorde i deras ålder, och i fyra år!). Man blir glad när inspirerade lärare berättar om Guds eviga sanningar för våra liv, och man har så många svar på ungdomens alla problem och på frågor som rör evigheten. Jag kan inte föreställa mig mitt liv utan kyrkan. Den glädje jag känner som dotter, syster, fru och mamma kommer i mycket från vad jag har lärt mig och upplevt medan jag har strävat efter att följa Jesu Kristi evangelium.