mormon.org Världsomfattande

Hej, jag heter Sergio

  • Sergio Sanchez
  • Sergio Sanchez
  • Sergio Sanchez
  • Sergio Sanchez
  • Sergio Sanchez
  • Sergio Sanchez
  • Sergio Sanchez
  • Sergio Sanchez

Om mig

Jag växte upp i södra Mexiko och kom till USA för tio år sedan för att gå på college. Medan jag gjorde det träffade jag en underbar kvinna, gifte mig, och vi har fyra vackra barn tillsammans. Vi njuter av varje stund vi har tillsammans som familj. Jag älskar att leka med mina barn, gå på dejt med min fru, se på collegefotboll och internationell fotboll. Jag tycker om att lära mig om den värld vi lever i, om allt från musik och konst till vetenskap och biologi. Jag tog kandidatexamen i mikrobiologi och molekylärbiologi och avlade doktorsexamen i mikrobiologi med betoning på cancercellbiologi. Utbildning är, och kommer alltid att vara, något av det viktigaste i mitt liv.

Varför jag är mormon

Jag växte upp i en kärleksfull mormonfamilj där jag fick lära mig om Jesu Kristi liv och lärdomar. Jag har aldrig tvivlat på att vår Frälsare verkligen existerar men under mina tonår försökte jag, som de flesta andra ungdomar, hitta mig själv och definiera vem jag var. Eftersom jag uppfostrats som mormon var det en viktig del i processen att själv ta reda på om det jag undervisats om och trott om Mormons bok och Joseph Smith var sant. Jag bestämde mig för att vända mig till källan för all kunskap och fråga Gud, direkt, om Mormons bok var sann och om Joseph Smith var en Guds profet. Jag ägnade flera veckor åt att läsa skrifterna, fundera över det här och be Gud om vägledning i bön. Eftersom jag visste att han är min Fader litade jag på att han skulle besvara min fråga. Min tro gav till slut utdelning och jag fick svar. Svaret jag fick den gången förvandlade mitt liv för alltid och har varit en källa till stor glädje och lycka. Ända sedan den dagen har jag tydligt vetat att jag är ett barn till Gud och att han älskar mig och bryr sig tillräckligt mycket om mig för att besvara mina böner. Ända sedan den dagen har jag haft en personlig övertygelse om att Joseph Smith var kallad av Gud att vara en nutida profet och att Mormons Bok är ännu ett vittne om Jesus Kristus. Denna vetskap har bekräftats för mig om och om igen under mitt liv sedan den där första upplevelsen och har kommit att definiera den person jag är och den glädje jag upplever i livet. Eftersom vi alla är barn till Gud vet jag att jag inte är, och inte kan vara, ensam om den upplevelsen. Vi kan alla sträva efter att få sådan vägledning från vår Fader att våra liv förändras, om vi bara är villiga att närma oss honom i bön, med tro att vi kan få. Det är därför jag är mormon.

Personliga berättelser

Hur kan vi utveckla större harmoni i vårt hem?

Regelbundna böner och skriftstudier i vår familj har hjälpt oss att få ett mer harmoniskt hem. När vi troget gör det verkar det som om vi får mer tålamod och kärlek för våra barn och de är mycket snällare och mer kärleksfulla mot varandra. Att äta middag tillsammans har också hjälpt oss att utveckla större harmoni i vårt hem. Att ha möjlighet att prata med och lyssna på varandra vid middagsbordet har verkligen fört oss närmare varandra och skapat en anda av öppen kommunikation i vårt hem. Slutligen har det visat sig att ett mycket effektivt sätt att göra vårt hem till en mer harmonisk plats är att ha roligt tillsammans som familj, att spela spel eller njuta av friluftsaktiviteter.

Hur jag lever min tro

Jag lever enligt min tro genom att försöka leva som Jesus Kristus gjorde. Jag minns t ex ofta den av hans lärosatser som är känd som ”den gyllene regeln” som, omskriven, säger att man ska göra mot andra som man vill att andra ska göra mot en själv (se Matt. 7:12). Det är en enkel men ändå kraftfull sanning som ständigt har varit till hjälp i livet. Den vägleder mitt samarbete med alla omkring mig, vare sig de är släktingar, vänner, grannar, medarbetare eller helt okända människor.