mormon.org Hele verden

Hei, jeg heter vivian muñoz

  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz

Om meg

Jeg er en mormon. Jeg ble født inn i en av de første familiene som ble medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i mitt vakre land, Chile. Helt siden jeg var en liten jente har jeg vært litt av en “bokorm.” Jeg leste mye og jeg elsket kunnskap og ble senere glad i å lære om vitenskap og medisin. Jeg studerte på University of Chile der jeg ble uteksaminert som lege, og siden det har jeg jobbet i 27 år med å forebygge og forhindre sykdommer som har bakgrunn i dårlig ernæring, slik som fedme og diabetes. I 15 år har jeg jobbet ved flere fjernsynsstasjoner som en paneldeltaker på morgen-programmer der jeg har undervist om hvordan folk kan ernære seg bedre og har fått mange mennesker til å interessere seg for disse temaene. For en fantastisk mulighet det er å kunne undervise om prinsipper i evangeliet, hvordan vi kan ta vare på kroppen vår som templer, akkurat som jeg lærte det fra mine lærere i Kirken og på universitetet!!! Jeg giftet meg med en vidunderlig mann som var misjonær for kirken i Argentina, og vi fikk 7 nydelige barn sammen og har nå fått to gutter som barnebarn mens vi venter et barnebarn til, en liten jente, som kommer i august. Jeg er utrolig glad for å være medlem av Kirken. Det er et under for meg å vite at Jesus er Kristus, vår Frelser, og vårt eksempel som vi må følge… og at familiebånd ikke må ta slutt når “døden skiller oss ad” - de kan vare for evig og alltid!!! Og jeg vet hvordan!!!

Hvorfor jeg er mormon

Jeg var velsignet ved å bli født inn i en familie som allerede hadde evangeliets sannhet, slik at mine første skritt ble ledet av en godt lys. Senere gikk jeg mange år til en katolsk skole som var den beste skolen i hjembyen min (derfor meldte mine foreldre meg inn i den skolen), og da jeg ble bedre kjent med både den trosretningen og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ble jeg i stand til å finne ut for meg selv og vite med visshet i mitt hjerte, at Guds rike på jorden, hans myndighet, og den hele og fulle sannheten, fantes i Kirken der mine foreldre hadde undervist meg. I mitt eget hjerte følte jeg svar på mine bønner, og Gud bekreftet for meg at dette er hans sannhet og det beste stedet hvor jeg burde være, og hvor jeg burde oppdra mine barn.

Hvordan har Den hellige ånd hjulpet deg?

Helt siden jeg var liten jente har jeg hatt den unike og spesielle opplevelsen av å kommunisere med min skaper gjennom personlig bønn. Ved flere anledninger har jeg hatt følelser, tanker og opplevelser av fred, av trøst og veiledning når jeg har bedt Ham om hjelp og svar på mine bekymringer. Jeg husker mørke, regnfulle og kalde netter da jeg våknet opp livredd som en liten jente, og så ba med tro og spurte Gud om å stille min frykt, og jeg følte så stor fred mens frykten forlot meg. En varm følelse av fred kom tilbake og så følte jeg sikkerhet over å vite at Han er nær meg, at Han faktisk kjenner meg, at jeg er viktig for Ham, at Han elsker meg og ønsker det som er best for meg. Derfor kommuniserer han virkelig med meg, gjennom Den hellige ånd, angående alt som jeg spør Ham om i tro. Jeg har også opplevd at hver gang jeg forpint tryglet Ham om å hjelpe meg å finne noe jeg hadde mistet, så kunne jeg gå tilbake og lete på det samme stedet jeg hadde lett før og mange ganger finne det jeg hadde mistet. Men det var først etter at jeg ba Ham om det, og ikke før. Senere, da jeg ble eldre, ville jeg vende meg til min himmelske Fader om veiledning hver gang jeg møtte en ung mann som jeg syntes var interessant eller spesiell, for å se om Han ville hjelpe meg å finne den beste personen som jeg kunne være lykkelig med. Hver gang mottok jeg svar. Mange ganger var det et ”nei” og bare en gang var svaret et ”ja”! Og for en vidunderlig dag det var!

Hvordan jeg etterlever min tro

Hver uke står vi opp tidlig som familie på søndag for å gå til kirken, der vi fornyer de paktene vi inngikk den dagen vi ble døpt. Det er fantastisk å vite at våre gifte barn, Andrea og Francisco, gjør det samme med sine barn der de bor og er opptatt av det samme, til tross for at vi ikke ser dem så ofte. Slik er vi alltid forbundet! Allerede kl 5:00 om morgenen står Agustin (14) og Elizabeth (16) opp for å delta i religionsundervisning (Seminar) i kirkebygget 6:00 fra mandag til fredag, akkurat som deres eldre søsken gjorde da de var på den alderen. Etter det går de til skolen (akkurat som jeg gjorde i den alderen, og dette gjør de i fire år!!!) Du føler glede når du hører Guds evige sannheter for våre liv fra inspirerte lærere, og du får så mange svar på både bekymringer du har som ungdom og andre som angår evige spørsmål. Jeg kan ikke forestille meg hvordan livet mitt ville vært uten Kirken. Størstedelen av gleden jeg har som en datter, søster, ektefelle og mor er takket være det jeg har lært og erfart mens jeg prøver å etterleve Jesu Kristi evangelium.