mormon.org Wereldwijd

Hallo, ik ben vivian muñoz

  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz

Over mij

Ik ben mormoon. Ik ben opgegroeid in een van de eerste families in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in mijn prachtige land Chili. Al als klein meisje was ik nogal een ‘boekenworm’; dat wil zeggen ik studeerde graag en vergaarde graag kennis, later vooral op wetenschappelijk en medisch gebied. Ik studeerde aan de Universiteit van Chili, waar ik afstudeerde als dokter. Ik werk al 27 jaar in de behandeling en preventie van ziekten gerelateerd aan voeding, zoals obesitas en diabetes. Voor een vijftiental jaren werkte ik bij verschillende televisiestations als panellid in ochtendprogramma’s. Ik leerde mensen zichzelf beter te voeden, dit hielp om bij veel mensen echte interesse in deze onderwerpen op te wekken. Wat een mooie gelegenheid om in evangeliebeginselen te kunnen onderwijzen, hoe we ons lichaam moeten verzorgen als een tempel, net zoals ik had geleerd van mijn leerkrachten in de kerk en aan de universiteit! Ik ben met een geweldige man getrouwd, hij heeft voor de kerk in Argentinië een zending vervuld, en wij hebben samen zeven kinderen, plus twee kleinzonen en een kleindochter, geboren in augustus 2015. Ik ben erg blij dat ik lid van de kerk ben. Het is wonderlijk voor mij te weten dat Jezus de Christus is, onze Redder en ons voorbeeld om te volgen … en dat gezinsbanden niet hoeven te eindigen wanneer ‘de dood ons scheidt’ — zij kunnen eeuwig zijn! En ik weet hóe!

Waarom ik mormoon ben

Ik heb de zegening dat ik in een familie geboren ben die de waarheid van het evangelie al had, zodat mijn eerste stappen met een goed licht begeleid werden. Ik bracht mijn schooltijd door op een katholieke school, de beste school van de stad waar ik opgroeide (vandaar dat mijn ouders mij daar inschreven). Door enerzijds dat geloof te leren kennen, en anderzijds De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, kon ik voor mijzelf bepalen, met volle zekerheid in mijn hart, dat het koninkrijk van God op aarde, zijn gezag en de volledige waarheid in de kerk te vinden waren waarin mijn ouders mij hadden onderwezen. In mijn hart voelde ik antwoorden op mijn gebeden en God bevestigde aan mij dat dit zijn waarheid is en de beste plaats waar ik werd geacht te zijn en mijn kinderen diende op te voeden.

Persoonlijke verhalen

Hoe heeft de Heilige Geest u geholpen?

Sinds ik een klein meisje was, heb ik de unieke en speciale ervaring gehad om door persoonlijk gebed met mijn Schepper te communiceren. Ik heb vaak vredige, troostende en leidende gevoelens of gedachten gehad als ik Hem om zijn hulp of zijn oplossing op mijn problemen vroeg. Ik herinner mij donkere, regenachtige en koude nachten waarin ik als klein meisje doodsbang wakker werd. Ik bad dan vol geloof. Ik vroeg God mijn angst te kalmeren en ik voelde zoveel gemoedsrust dat mijn angst verdween. Een warm gevoel kwam ervoor in de plaats, een gevoel van vrede en achteraf van veiligheid, van weten dat Hij daar is, dichtbij mij, dat Hij mij inderdaad kent. Ik ben belangrijk voor Hem, Hij houdt van mij en Hij wil het beste voor mij. Hij communiceert echt met mij over alles wat ik door de Heilige Geest vraag. Elke keer dat ik Hem angstig smeekte om mij iets belangrijks, dat ik kwijt was, te helpen vinden, kon ik teruggaan naar dezelfde plek die ik al doorzocht had, en vaak vond ik wat ik zocht, maar pas nadat ik het Hem gevraagd had. Later vroeg ik elke keer als ik een interessante of bijzondere jonge man ontmoette, mijn Hemelse Vader om leiding. Zo kon ik zien of Hij mij zou helpen de beste persoon om gelukkig mee te zijn te vinden. En elke keer ontving ik mijn antwoord. Vaak was het ‘Nee’, slechts één keer was het ‘Ja’! Dat was een prachtige dag!

Hoe ik mijn geloof naleef

Elke week staan wij als gezin ’s zondags vroeg op om naar de kerk te gaan, waar wij onze doopverbonden hernieuwen. Het is geweldig om te weten dat hoewel wij elkaar niet altijd zien, mijn kinderen Andrea en Francisco, die getrouwd zijn, hetzelfde doen waar zij wonen en dat zij zich met hun kinderen ook bezighouden met dezelfde zaken. Wij zijn altijd met elkaar verbonden! Om vijf uur in de ochtend zijn Agustin (veertien) en Elizabeth (zestien) al wakker, net als hun oudere broers en zusters op die leeftijd, om hun Schriftstudielessen (seminarie) om zes uur in de kerk bij te wonen, van maandag tot vrijdag en daarna naar school (net zoals ik op die leeftijd vier jaar lang deed). Je voelt vreugde in uw ziel als je Gods eeuwige waarheden voor ons van geïnspireerde leerkrachten hoort. Je hebt dan zoveel antwoorden voor al je jeugdige en eeuwige zorgen. Ik kan mij geen leven zonder de kerk indenken. Het grootste deel van mijn geluk als dochter, zuster, echtgenote en moeder is wat ik geleerd en ervaren heb in mijn streven om volgens het evangelie van Jezus Christus te leven.