mormon.org Koko maailma

Perheen vahvistaminen

Perhe on keskeisellä sijalla Jumalan suunnitelmassa

Ei ole liioiteltua sanoa, että ihmiselle on suurena etuna elämässä, jos hänellä on ollut rakastava, kannustava koti. Monet ihmiset menestyvät silti, vaikka heidän perhetilanteensa on ollut vähemmän ihanteellinen, mutta kun perustarpeistamme huolehditaan ja tiedämme, että vanhempamme rakastavat meitä, ja olemme oppineet elämässä tärkeitä asioita kotona, niin on paljon helpompaa kohdata kaikki jokapäiväisen elämän haasteet. Todennäköisesti sinäkin aikuisena haluat onnellisen kodin perheellesi.

Se ei ole sattumaa. Jumala järjestää meidät perheiksi, jotta voimme varttua onnellisina ja turvassa ja jotta voimme oppia rakastamaan muita epäitsekkäästi – se on avain todelliseen iloon. Perheessä me opimme parhaiten rakastamaan muita sillä tavoin kuin taivaallinen Isä rakastaa meitä jokaista.

Jumalan kirkko on olemassa auttaakseen perheitä saavuttamaan iankaikkisia siunauksia. Me uskomme, että suurin siunaus, mitä Jumala meille suo, on mahdollisuus palata elämään Hänen luokseen taivaaseen perheemme kanssa. Me noudatamme taivaallisen Isämme tahtoa, koska sillä tavoin me ansaitsemme tämän siunauksen.

Me kaikki kuulumme Jumalan perheeseen

Kun kutsumme toista kirkon jäsentä veljeksi tai sisareksi, me todella tarkoitamme sitä. Me uskomme, että jokainen meistä – myös ne, jotka eivät ole kirkkomme jäseniä – on taivaallisen Isämme kirjaimellinen poika tai tytär (Kirje heprealaisille 12:9) ja siten taivaallinen sisaruksemme. Ennen kuin tulimme maan päälle, taivaallinen Isämme rakasti ja opetti meitä, koska me kuulumme iankaikkiseen perheeseen. Siksi meillä on side, joka ulottuu tätä elämää pidemmälle. Mietipä: jos todella pitäisit naapuriasi tai työtoveriasi veljenäsi tai sisarenasi, kohtelisitko häntä eri tavoin? Samalla tavoin tieto siitä, että maanpäällisellä perheelläsi on iankaikkista merkitystä, saattaisi auttaa sinua kohtelemaan heitäkin paremmin.

Perhe on etusijalla

Olemme kenties niitä onnekkaita, jotka ovat saaneet kasvaa onnellisessa ja turvallisessa perheessä, jossa on kaksi rakastavaa vanhempaa. Kenties emme ole, ja varttuminen oli vaikeaa ilman sitä rakkautta ja tukea, jota kaipasimme. Todennäköisesti sinäkin aikuisena haluat perheellesi onnellisen kodin. Rauhallinen elämä perheessä ei ole aina helppoa, mutta Jumalan palautetussa kirkossa avioliitto ja perhe ovat tärkein yhteiskunnallinen yksikkö nyt ja iankaikkisuudessa.

Ihmiset, jotka ovat selviytyneet katastrofista, eivät koskaan sano: "En pystynyt maanjäristyksen aikana ajattelemaan mitään muuta kuin pankkitiliäni." He sanovat melkein aina: "En pystynyt ajattelemaan mitään muuta kuin puolisoani ja lapsiani." Tämän totuuden tietämisen ei pitäisi meidän kohdallamme vaatia katastrofia. Mutta liiankin usein me annamme rahan ansaitsemisen, mielihyvän tavoittelun tai jopa perheemme ulkopuolisten ihmisten tarpeiden viedä huomiomme muualle. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa perhe on etusijalla.

Avaimet onnelliseen perheeseen maan päällä

Meistä tulee todennäköisimmin onnellisia perheessämme, kun se perustetaan Jeesuksen Kristuksen opetuksille. Se tarkoittaa sitä, että olemme epäitsekkäitä, rehellisiä, uskollisia, rakastavia ja osoitamme koko joukon muita hyveitä paljosta työstä puhumattakaan. Rakastava ja onnellinen perhe ei synny sattumalta.

Ajattelen omaa lapsuudenperhettäni. Oli aikoja, jotka olivat onnellisia, ja aikoja, jotka eivät olleet. Mitkä olivat onnellisimpia hetkiä? Luultavimmin ne olivat niitä hetkiä, jolloin tunsimme, että meitä rakastetaan. Kun isä itki, koska olimme sairaita. Kun näimme vanhempiemme nauravan ja hymyilevän ja näimme, kuinka paljon he rakastavat toisiaan. Kun sisareni huusi hurraata, kun tein maalin, tai päinvastoin. Kun rikoin ikkunan, ja vanhempani antoivat minulle anteeksi eivätkä huutaneet minulle. Kun lumimyrskyssä auto liukui tieltä ja perheemme oli käveltävä monta kilometriä hakemaan apua. Pidimme toisiamme kädestä ja lauloimme, että aika kuluisi nopeammin. Perheemme auttoi kaivamaan erään toisen perheen auton lumesta. Perheeni tuli katsomaan lukion musikaalia, jossa olin mukana, vaikka hoidin vain lavasteita. Ehkä perheemme rukoili, lauloi lauluja tai kävi kirkossa yhdessä. Me voimme luoda uudelleen noita onnellisia hetkiä nyt omassa perheessämme ja avioliitossamme. Jos perheellämme ei ollut moniakaan tuollaisia onnellisia hetkiä, kun olimme pieniä, niin me haluamme tehdä asiat nyt eri tavoin.

Perhe valmistaa meitä iankaikkiseen elämään

Mieti, millaisia rooleja meillä perheessämme on tai tulee olemaan ja mitä kaikkea vastuuta jokainen niistä tuo mukanaan. Isällä, äidillä, puolisolla, sisaruksella – jopa pienillä lapsilla on paljon tehtävää. Se työ, jota teemme perheemme vahvistamiseksi, on vaikeinta ja merkittävintä työtä, mitä kukaan meistä tulee tekemään maan päällä. Sillä, että säilytämme kodissamme rauhan ja asetamme muiden tarpeet omiemme edelle, on meihin jalostava vaikutus, eikä ole sattumaa, että nämä asiat voivat olla joskus uuvuttavia. Jumalan tarkoitus on, että meitä koeteltaisiin, jotta voisimme kehittyä ja oppia hallitsemaan taitoja, joita emme oppisi millään muulla tavalla – taitoja kuten kärsivällisyys ja epäitsekkyys, jotka auttavat meitä tulemaan enemmän Jumalan kaltaisiksi ja valmistavat meitä elämään perheemme kanssa kautta iankaikkisuuden.

Meidän ei pidä lannistua. Yritimmepä kuinka lujasti hyvänsä, avioliittomme ja kotimme eivät ole täydellisiä. Mutta jos rakennamme ne Kristuksen evankeliumin periaatteille, joita ovat muun muassa usko, rukous, parannus, anteeksianto, kunnioitus, rakkaus, myötätunto, työ ja tervehenkinen hauskanpito, koti voi olla turvan, rauhan ja suunnattoman ilon antaja.

Täydelliset avioliitot

Useimpien ihmisten mielestä sellainen täydellinen, "taivaassa solmittu" avioliitto on harvinainen, jossa kumpikin osapuoli on syvästi rakastunut ja he ovat keskenään erittäin hyvin yhteensopivia. Me ajattelemme mielellämme, että kaikki avioliittomme solmitaan taivaassa. Kun mies ja nainen astuvat yhteen pyhistä temppeleistämme solmiakseen avioliiton, he tekevät liiton (eli antavat lupauksen), että he pysyvät yhdessä ikuisesti – maan päällä ja taivaassa kuolemansa jälkeen, jos he ovat uskollisia toisilleen ja Herralle antamilleen lupauksille. Temppeliavioliittoon ei kuulu sellaisia ilmauksia kuin "kunnes kuolema teidät erottaa" tai "niin kauan kuin te kumpikin elätte". Jos me pidämme nämä lupaukset, lapsistamme tulee myös osa tätä taivaallista lupausta – heidät on sinetöity meihin ikuisesti.