Pääsiäisviikko

Vapahtajan elämän viimeinen viikko muutti maailman ainiaaksi. Ota selville, kuinka kunkin päivän tapahtumat auttavat meitä arvostamaan Hänen ihmeellistä palvelutehtäväänsä.
  • Jeesus Kristus ratsastaa riemusaatossa Jerusalemiin, ja Hänen seuraajansa laskevat kunnioittavasti viittoja ja palmunoksia Hänen kulkureitilleen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Hän saapuu kaupunkiin. Hänen kolmivuotinen palvelutyönsä on vienyt Hänet kaikkialle Pyhään maahan, missä Hän on opettanut, tehnyt ihmeitä ja levittänyt evankeliuminsa valoa. Mutta tässä vaiheessa Jeesus Kristus valmistautuu suorittamaan kaikkein tärkeimmän ihmeensä.

    Jeesuksen Kristuksen saapuminen täyttää profetian – kuten kaikki, mitä Hän on tehnyt. Hänen saapumisensa Jerusalemiin on vaikuttava todiste siitä, että Jumala pitää lapsilleen antamansa lupaukset. Taivaallinen Isämme on antanut meille keinon voittaa synnin ja kuoleman – Poikansa Jeesuksen Kristuksen avulla.

  • Jerusalemiin saapumisen jälkeen Jeesus Kristus menee aluksi temppeliin. Siellä, Isänsä huoneessa, Jeesus näkee monenlaisia kauppiaita käymässä kauppaa ohikulkijoiden kanssa. Puhuen valtuudella, josta ei voi erehtyä, Hän käskee heitä lähtemään.

    Temppelin puhdistaminen Jerusalemissa osoitti rohkeutta. Me voimme saada rohkeutta tietäessämme, että Jeesus Kristus teki sitä, minkä Hän tiesi olevan oikein, olipa se suosittua tai ei. Kun seuraamme Häntä, me saamme voimaa tehdä samoin.

  • Viranomaisilta ei ole jäänyt huomaamatta, että Jeesus on Jerusalemissa. Koska he pitävät Jeesusta uhkana, he pyrkivät saattamaan Hänet huonoon valoon. Temppelivuorella he kuulustelevat Jeesusta toivoen löytävänsä jotakin sellaista, mitä he voisivat käyttää Häntä vastaan. Mutta Jeesuksen innoitetut vastaukset eivät tuo ilmi mitään rikollista, ja Hänen vihollisensa saattavat huonoon valoon ainoastaan itsensä.

    Uskomattomasta vastustuksesta huolimatta Jeesuksen Kristuksen työ eteni. Koska Hän rakastaa meitä suuresti, meidän ei tarvitse kohdata elämän vastuksia yksin. Kun pyydämme Hänen apuaan, me voimme voittaa suurimmatkin haasteet.

  • Keskiviikon tapahtumia ei tunneta. Mutta sen sijaan että keskittyisimme siihen, missä Jeesus oli, voimme keskittyä siihen, mitä Jeesus opetti palvelutyönsä aikana.

    Jeesus oli Mestariopettaja. Avaamalla sydämemme Hänelle me voimme löytää vastauksia elämän tärkeimpiin kysymyksiin. Niin tehdäksemme meidän täytyy kuitenkin olla Hänen opetuslapsiaan – nöyriä ja vilpittömiä.

  • Jeesus viettää juutalaista pääsiäistä apostoliensa kanssa. Tästä käytetään usein nimitystä viimeinen ateria. Hän ilmaisee heille rakkautensa sekä sanoillaan että teoillaan. Sitten he lähtevät yhdessä hiljaiseen puutarhaan nimeltä Getsemane. Mutta seuraava tapahtumasarja Jeesuksen täytyy kestää yksin. Hän rukoilee ja joutuu pohjattoman tuskan valtaan. Tästä alkaa se, mihin Jeesuksen Kristuksen pyhä palvelutehtävä huipentuu. Hän ottaa päälleen maailman synnit.

    Vaikka Jeesus Kristus eli täydellisen elämän, Hän maksoi meidän kaikkien syntiemme hinnan. Se oli uhri, jonka ainoastaan Hän pystyi antamaan, ja Hän teki niin auliisti – sinun ja meidän kaikkien hyväksi.

  • Aamun varhaisina tunteina Jeesus kavalletaan ja luovutetaan paikallisten viranomaisten käsiin. Yksipuolisten oikeudenkäyntien jälkeen Hänet tuomitaan kuolemaan ristiinnaulitsemalla. Hän kuolee ristillä sinä iltapäivänä, ja paikalla sitä todistamassa ovat Hänen opetuslapsensa ja syyttäjänsä.

    Koska Jeesus Kristus koki niin syvää kärsimystä, Hänellä on täydellistä myötätuntoa meitä kohtaan, kun me koemme tuskaa, olipa se fyysistä tai hengellistä. Koska Hän voitti kuoleman ja elää jälleen, Hänellä on voima auttaa meitä nousemaan elämämme haasteiden yläpuolelle, vaikka ne vaikuttaisivat kuinka synkiltä ja vaikeilta tahansa.

  • Edellisenä iltana Jeesuksen Kristuksen ruumis oli pantu hautaan. Pyhissä kirjoituksissa ei kerrota paljoakaan Hänen ristiinnaulitsemistaan seuranneesta päivästä.

    Todennäköisesti se oli Hänen seuraajilleen ja heidän perheilleen syvän pohdiskelun päivä. Samoin sinua ja perhettäsi kutsutaan todella miettimään kaikessa rauhassa sitä, mitä Jeesus Kristus koki ja miksi Hän oli halukas tekemään niin.

  • Varhain aamulla Magdalan Maria, joka on Jeesuksen Kristuksen ystävä ja seuraaja, menee haudalle huolehtimaan Jeesuksen ruumiista. Hämmästyksekseen hän havaitsee, että hauta on tyhjä. Mutta Maria ei ole yksin. Eräs mies, jota hän arvelee puutarhuriksi, puhuttelee häntä. Mutta sitten mies kutsuu Mariaa nimeltä. Ja Maria ymmärtää. Mies on Jeesus. Kristus elää.

    Jeesus Kristus voitti kuoleman ja nousi kuolleista, ja koska Hän elää, me kaikki tulemme elämään jälleen. Koska Hän elää, ei vain silloin kolmantena päivänä, vaan tänä päivänä ja joka päivä, me voimme löytää Hänet.

Opi lisää Jeesuksen Kristuksen elämästä ja palvelutehtävästä tästä.