mormon.org Koko maailma

Hei, olen vivian muñoz

  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz
  • Vivian Muñoz

Tietoa minusta

Minä olen mormoni. Minä synnyin yhteen ensimmäisistä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon kuuluneista perheistä ihanassa kotimaassani Chilessä. Jo pikkutytöstä asti olin melkoinen lukutoukka, olin siis opinhaluinen ja rakastin tietoa sekä myöhemmin luonnontieteitä ja lääketieteen alaa. Opiskelin Chilen yliopistossa, josta valmistuin lääkäriksi, ja 27 vuoden ajan olen hoitanut ja ehkäissyt sellaisia sairauksia, jotka liittyvät ravitsemukseen; niitä ovat esimerkiksi liikalihavuus ja diabetes. Noin 15 vuoden ajan työskentelin usealla televisiokanavalla aamuohjelmien panelistina ja opetin ihmisiä ravitsemaan itseään paremmin. Sain monet ihmiset todella kiinnostumaan näistä aiheista. Kuinka hieno tilaisuus opettaa evankeliumin periaatteista ja siitä, kuinka huolehtia kehostamme kuin temppelistä, aivan kuten olin oppinut opettajiltani kirkossa sekä yliopistossa! Avioiduin erinomaisen miehen kanssa, joka palveli kirkon lähetyssaarnaajana Argentiinassa. Meillä on seitsemän ihanaa lasta ja kaksi lastenlasta. Vuoden 2015 elokuussa saamme kolmannen lapsenlapsen. Olen äärettömän onnellinen siitä, että olen kirkon jäsen. Minusta on ihmeellistä tietää, että Jeesus on Kristus, meidän Vapahtajamme ja esimerkkimme, jota seurata – ja ettei perheen tarvitse hajota, kun kuolema heidät erottaa, vaan että perhe voi olla ikuinen. Ja minä tiedän kuinka se onnistuu!

Miksi minä olen mormoni

Minulla oli onni syntyä perheeseen, jossa jo oli evankeliumin totuus, niinpä ensiaskeleitani ohjasi hyvä valo. Myöhemmin vietin kaikki kouluvuoteni katolisessa koulussa, joka oli paras koulu siinä kaupungissa, jossa vartuin (siksi vanhempani halusivat minut sinne). Ja kun tutustuin samalla sekä katoliseen uskontoon että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon, sain itse selville, sydämeni täydellä varmuudella, että Jumalan valtakunta maan päällä ja Hänen valtuutensa ja täydellinen totuus ovat siinä kirkossa, jossa vanhempani olivat opettaneet minulle sen olevan. Tunsin sydämessäni vastauksia rukouksiini, ja Jumala vahvisti minulle, että tämä on Hänen totuutensa ja paras paikka, jossa minä voin olla ja jossa minun tulee kasvattaa lapseni.

Personal Stories

Kuinka Pyhä Henki on auttanut sinua?

Pikkutytöstä asti minulla on ollut ainutlaatuinen, erityinen tapa olla yhteydessä Luojani kanssa rukouksen välityksellä. Minä olen usein saanut rauhan, lohdutuksen ja opastuksen tunteita, ajatuksia ja vaikutelmia, kun olen pyytänyt Hänen apuaan ja vastauksiaan huoliini. Ajalta, jolloin olin pieni tyttö, mieleeni muistuu synkkiä, sateisia, kylmiä öitä, kun heräsin äärettömän peloissani. Silloin rukoilin uskossa pyytäen Jumalaa tyynnyttämään pelkoni ja tunsin todella suurta rauhaa. Ja kun pelko kaikkosi, tilalle tuli lämmin rauhan tunne ja myöhemmin varmuus, kun tiesin, että Jumala on olemassa, lähelläni, että Hän todella tuntee minut, että minä olen Hänelle tärkeä ja että Hän rakastaa minua ja haluaa parastani. Siksi Hän todella on yhteydessä minuun Pyhän Hengen välityksellä kaikessa mitä pyydän Häneltä uskossa. Lisäksi joka kerta kun olen hädissäni pyytänyt hartaasti Hänen apuaan löytääkseni jonkin minulle tärkeän kadottamani asian, olen saattanut palata ja etsiä jostakin paikasta, josta olin jo etsinyt, ja usein olen löytänyt sen, mikä oli kadonnut. Mutta vasta pyydettyäni Häneltä, en sitä ennen. Myöhemmin, kun olin vanhempi, joka kerta kun tapasin nuoren miehen, joka vaikutti mielestäni kiinnostavalta tai erityiseltä, käännyin taivaallisen Isäni puoleen saadakseni johdatusta – selvittääkseni jos Hän auttaisi minua löytämään parhaan henkilön, jonka kanssa voisin olla onnellinen. Ja sain vastauksen joka kerta. Monta kertaa vastaus oli ”Ei”, ja vain kerran se oli ”Kyllä!” Ja kuinka ihana päivä se olikaan!

Kuinka elän uskoni mukaan

Perheemme herää varhain joka sunnuntai, ja menemme kirkkoon, jossa uudistamme liitot, jotka teimme kastepäivänämme. On ihanaa tietää, että vaikkemme aina näekään toisiamme, naimisissa olevat lapseni Andrea ja Francisco tekevät samoin siellä missä he asuvat, ja osallistuvat lapsineen samoihin asioihin kuin me. Me olemme aina yhteydessä! Agustin (14-vuotias) ja Elizabeth (16-vuotias) ovat jalkeilla jo aamuviideltä, aivan kuin heidän vanhemmat sisaruksensa aikoinaan samanikäisinä olivat, osallistuakseen aamukuudelta pyhien kirjoitusten luokkaansa (seminaariin) joka arkipäivä seurakuntakeskuksessamme. Sieltä he jatkavat kouluun (aivan kuten minäkin samanikäisenä, neljän vuoden ajan). Kun innoitetuilta opettajilta kuulee Jumalan iankaikkisia totuuksia, jotka auttavat meitä elämässämme, voi tuntea iloa sisimmässä ja kaikkiin nuoruusajan sekä iankaikkisuuden huoliin saa todella paljon vastauksia. En voi kuvitella elämääni ilman kirkkoa. Valtaosa kokemastani onnesta tyttärenä, sisarena, vaimona ja äitinä on sen ansiota, mitä olen oppinut ja kokenut, kun pyrin elämään Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaisesti.