mormon.org På verdensplan

Hvilke velsignelser kan vi få ved Helligåndsgaven?

Officielt svar

Helligånden kan velsigne jer på mange måder. Kristus lovede sine disciple, at Helligånden ville »lære jer alt«(Johannesevangeliet 14:26) og »vejlede jer i hele sandheden« (Johannesevangeliet 16:13). Han sagde også, at Helligånden »skal … vidne om mig« (Johannesevangeliet 15:26.

På samme måde kan Helligånden hjælpe dig. Med inspiration fra Helligånden kan du genkende og forstå sandhed og træffe de rette beslutninger og inspirerede valg.

Helligånden kan inspirere dig til tanker og ideer, advare dig og trøste dig i sorgfyldte tider.

Du har måske allerede oplevet hans indflydelse fra tid til anden i din tilværelse. Den indflydelse omfatter »kærlighed, glæde [og] fred« (Galaterbrevet 5:22).

Næsten alle har på et tidspunkt følt Helligånden. Men der er en forskel på at opleve Helligåndens indflydelse en gang i mellem og modtage Helligåndsgaven.

Selvom Helligånden midlertidigt kan trøste nogen eller åbenbare dem sandhed, er Helligåndsgaven reserveret for dem, som er blevet døbt og bekræftet i Kristi kirke. Denne gave er privilegiet ved at have Helligåndens tilstedeværelse til alle tider, hvis man adlyder buddene.

Helligåndsgaven bliver givet, når en person bliver bekræftet som medlem af Kirken efter dåb af en, som har myndighed fra Gud. Den gives ved, at personen, som har myndighed, lægger sine hænder på hovedet af personen, der blev døbt, og giver ham eller hende en velsignelse til at modtage Helligåndsgaven (Apostlenes Gerninger 8:14-18). Om vi så modtager denne store gave afhænger af, om vi vil holde Guds befalinger.