mormon.org Världsomfattande

Träffa
missionärerna

Vilka är missionärerna?

Be en missionär kontakta mig:

Tack för att du vill träffa missionärer från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. De kommer att kontakta dig inom de närmaste dagarna.

Bocka i de obligatoriska fälten nedan.

Varför väljer dessa unga män och kvinnor att ta på sig finkläder och traska omkring i okända delar av världen under två år? Herrens kyrka har alltid varit en missionärskyrka. Precis som Jesus Kristus och hans lärjungar predikade evangeliet sprider över 84 000 missionärer för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hans ord i dag. De kallas att predika Jesu Kristi evangelium i alla delar av världen. De flesta missionärerna är omkring 20 år gamla, men även äldre gifta par väljer att tjäna. Missionärer lägger frivilligt skola, arbete och dejter åt sidan i ungefär två år för att istället tjäna Herren på egen bekostnad.

Till och med kontakten med den egna familjen begränsas till brev eller e-post och några få telefonsamtal så att de kan inrikta sig helhjärtat på att tjäna Herren och folket där de verkar. Under deras två år långa heltidstjänst hänger de sig åt studier, människorna de möter och undervisning om Jesus Kristus och hans återställda kyrka. Deras arbete är ett kärleksarbete och de flesta missionärerna känner att de får mer ut av sin mission än de ger.

Vad du kan vänta dig

missionärer på besök

Du kommer att kontaktas inom två till tre dagar. Manliga eller kvinnliga missionärer kan besöka dig i ditt hem, där du förmodligen känner dig mest bekväm, men om du föredrar det kan ni träffas i ett av våra möteshus eller på en allmän plats. Sammankomsten tar vanligtvis omkring 45 minuter, men kan vara kortare om du vill. Missionärerna kommer att berätta om våra grundläggande lärdomar — som tro, omvändelse och om att lyda Guds bud — och samtala med dig om de frågor du har om kyrkan eller om religion eller livet i allmänhet. Sammankomsterna är mycket enkla. Du blir inte ombedd att köpa eller donera något, utan bara om att lära dig mer om Jesus Kristus och kyrkan som betyder så mycket för oss.

Om du tycker att det som missionärerna delar med sig av är intressant kan du stämma träff med dem igen för att samtala om det i mer detalj och lära dig mer. De kan ge dig en Mormons bok och följa med dig till kyrkans möten så att du själv kan se vad vår tro handlar om.